رگولاتوری: کاهش سرعت اینترنت به دلیل قطعی مسیر ارتباطات در قطر است
طی هفتههای گذشته، کاربران بارها بابت کاهش کیفیت اینترنت بهخصوص در ساعات پرمصرف فضای مجازی صحبت کرده بودند. این ماجرا زمانی داغتر شد که سامانه شکایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جواب شکایت یک کاربر، دلیل افت کیفیت اینترنت را محدودیت پهنای باند اعمالشده از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت عنوان کرد.
در پاسخ کاربر اینترنت، شرکت مخابرات در سامانه ۱۹۵ نوشته شده است:
محدودیت پهنای باند در تمامی مناطق مخابراتی کشور در ساعات پرترافیک (ساعت ۲۱ الی ۱ بامداد) به دلیل اعمال Policy از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت است.
اما مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکنندهی رگولاتوری اعمال هرگونه محدودیتی از سوی شرکت زیرساخت را رد میکند. پیمان قرهداغی در گفتوگو با پیوست، دلیل کاهش کیفیت اینترنت را قطع شدن مسیر ارتباطات بینالملل زیرساخت از طریق قطر عنوان میکند که ۲۰ درصد کل ارتباطات بینالملل کشور را شامل میشود. قرهداغی میگوید:
براساس بررسی فنی، نامناسب بودن کیفیت در ساعات پیک مورد تأیید ما نیز قرار گرفته است. این موضوع در اصفهان و استانهای جنوبی کشور بیشتر محسوس است. اما در خصوص دلایل آن باید عرض کنم که از چند هفته قبل، مسیر ارتباطات بینالملل زیرساخت از طریق قطر، با قطعی همراه بوده و ۸۵۰ گیگابیت از ظرفیت اینترنت زیرساخت از دست رفته است.
به گفتهی قرهداغی، گزارشهای شرکت زیرساخت به سازمان تنظیم مقررات حاکی از آن است که قطعی در دریای مدیترانه و حد فاصل مصر و ایتالیا رخ داده و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام کرده به دلیل مانور نیروهای ناتو، تا ۴ فروردین امکان ورود به حریم دریایی نقطهی قطع ندارد. مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکنندهی سازمان تنظیم پیشبینی میکند که این قطعی حداقل تا ۱۵ فروردین به طول بیانجامد.
قرهداغی تصریح میکند که شرکت زیرساخت به منظور رزرو پهنای باند برای شرایط قطعی، باید تمهیداتی صورت میداد و حالا این شرکت میگوید طولانی شدن فرایند اخذ مجوز از مرکز ملی فضای مجازی برای افزایش ظرفیت بینالملل باعث ایجاد این وضعیت شده است. شرکت زیرساخت میگوید مرکز ملی فضای مجازی بهتازگی مجوز ۴۰۰ گیگابیت ظرفیت ذخیره صادر کرده است که تا ۴۸ ساعت آینده بهطور کامل وارد مدار خواهد شد.
بررسی وضعیت اینترنت در قطر با توجه به نقشهی اوراکل، اختلالی نشان نمیدهد و شرکت ارتباطات زیرساخت پاسخ خود به زومیت را در این خصوص به فردا موکول کرد.
قرهداغی درمورد پاسخ به شکایت کاربر در سامانه ۱۹۵ میگوید:
سامانه ۱۹۵، پاسخ دریافتی از اپراتور را به رسم امانت، عینا به شاکی منعکس میکند و پاسخ منتشرشده، ادعای مرکز پشتیبانی مخابرات ایران است که اعلام اشکال در آن بهدرستی ذکر شده؛ اما دلیل آن فاقد استناد و نادرست است.