وزارت ارتباطات: شاد تنها با سیم‌کارت دانش‌آموزی رایگان خواهد بود

وزارت ارتباطات: شاد تنها با سیم‌کارت دانش‌آموزی رایگان خواهد بود

نهم اسفند سال گذشته، نمایندگان مجلس در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تصویب کردند که اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی به‌میزان یک‌پنجم تعرفه اینترنت پیام‌رسان خارجی محاسبه شود. همین موضوع سبب شد وزارت ارتباطات وجود ایرادی در بند تصویب‌شده مجلس را خاطرنشان و اعلام کند که درنتیجه، ترافیک پیام‌رسان شاد نیز دیگر رایگان محاسبه نخواهد شد.

پس‌از‌آن، مجلس با اصلاح بند مرتبط اعلام کرد تعرفه اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی مانند شاد و دانشگاه‌ها و مراکز دولتی سال آینده رایگان خواهد بود و مشمول ۲۰ درصد نرخ تعرفه نخواهد شد. بااین‌حال، ظاهرا اصلاح این بند نیز نتوانسته است مشکل قانونی طرح را حل کند و شاد از تیر امسال دیگر رایگان نخواهد بود؛ مگر روی سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی. در این زمینه حسین فلاح‌جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات، در گفت‌وگو با ایرنا گفت: 

براساس آمار موجود، به‌دلایل مختلف مدارس و دانش‌آموزان برای آموزش از پلتفرم‌های دیگری به‌جز «شاد» نیز استفاده می‌کردند و همین مسئله در عمل رایگان‌بودن تحصیل در فضای مجازی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد و انتقاداتی به آن وارد می‌کرد. از زمانی‌که استفاده از شبکه دانش‌آموزی شاد رایگان اعلام شد، ترافیک بسیار خوبی در شبکه ایجاد کرد؛ اما همیشه خانواده‌ها و حتی معلم‌ها از این مسئله گلایه می‌کردند که برخی از آموزش‌ها در پلتفرم‌های دیگر انجام می‌شود و باید برایش هزینه پراخت کنند.  

سازمان تنظیم مقررات به اپراتورها اعلام کرده است از اول تیر، استفاده از شاد دیگر رایگان نیست

به‌گفته فلاح‌جوشقانی، مرکز ملی فضای مجازی شبکه دانش‌آموزی شاد را در زمره پیام‌رسان‌ها قرار داده است. وی افزود: «سازمان تنظیم مقررات چند روز قبل به همه اپراتورها اعلام کرد از اول تیر استفاده از پلتفرم شاد دیگر رایگان نیست و هزینه آن مانند دیگر پیام‌رسان‌های داخلی مطابق یک‌سوم قیمت اینترنت بین‌الملل محاسبه می‌شود.»

معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: «اکنون همه بخش‌های وزارت ارتباطات در حال برنامه‌ریزی برای چگونگی ارائه بسته‌های اینترنت رایگان روی سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی هستند تا به‌واسطه تعریف بسته‌های متنوع روی سیم‌کارت‌های مخصوص دانش‌آموزان،‌ امکان دسترسی عادلانه به شبکه ملی اطلاعات و سایت‌های آموزشی بین دانش‌آموزان فراهم شود.»

وی بیان کرد بر‌اساس نظر دولت، وزارت ارتباطات برای آموزش مجازی علاوه‌بر رایگان‌کردن پلتفرم شاد، بسته‌های اینترنت رایگان نیز برای معلمان در نظر گرفت و رگولاتوری نیز از اپراتورها خواست این کار را انجام بدهند و اکنون نیز در حال رایزنی با سازمان برنامه برای پرداخت حق اپراتورها هستیم. 

فلاح‌جوشقانی اعلام کرد اکنون تصمیم گرفته شده است فرایند تغییر کند؛ ازاین‌رو، در فرایند جدید سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی توزیع خواهند شد که روی آن بسته‌هایی برای دسترسی به شبکه دانش‌آموزی شاد یا هر پلتفرم آموزشی دیگر تعریف می‌شود.

رئیس رگولاتوری خاطرنشان‌کرد با استفاده از این روش، می‌توان مسئله آموزش مجازی را بهتر مدیریت کرد. اکنون استفاده از شاد رایگان است؛ اما اگر مدرسه‌ای به‌دلایل مختلف آموزش خود را در بستر پلتفرم دیگری پیش ببرد،‌ خانواده‌ها به پرداخت هزینه مجبور می‌شوند و این مسئله به توزیع عادلانه‌ اینترنت بین دانش‌آموزان می‌انجامد.

وی بر این موضوع تأکید کرد که تصمیم مذکور برای توزیع عادلانه و رایگان‌بودن فضای آموزش برای همه دانش‌آموزان گرفته شده است و با این کار، هر پلتفرم آموزشی تأیید‌شده وزارت آموزش‌و‌پرورش که مدارس برای آموزش مجازی از آن استفاده کنند، از‌طریق بسته‌های تعریف‌شده روی سیم‌کارت‌های‌ دانش‌آموزی رایگان خواهد بود. 

به‌گفته فلاح‌جوشقانی، معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در حال تدوین طرح سیم‌کارت‌ها و بسته‌هایی است که در نظر گرفته خواهند شد و طرح جدید جایگزین قبلی خواهد شد. وزارت ارتباطات به‌نمایندگی از دولت به‌دنبال این است که در بحران کرونا وضعیت استفاده از آموزش مجازی برای همه دانش‌آموزان فراهم باشد. وی افزود استفاده از پلتفرم‌های خارجی مانند قبل با تعرفه‌ بین‌المللی محاسبه خواهد شد و با این کار درنظرگرفتن تسهیلات رایگان برای آموزش مجازی حذف نخواهد شد و فقط فرایند آن تغییر خواهد کرد.

معاون وزیر ارتباطات در‌عین‌حال عنوان کرد: «قبول داریم کارهایی که وزارت ارتباطات تاکنون در این حوزه انجام داده، بدون مشکل نبوده و نواقصی داشته است. نمی‌گویم سرویس مطلوب به مردم داده‌ایم؛ اما قطعا در این مسیر سرویس پذیرفتنی ارائه کردیم و سربلند هستیم و همواره نیز سعی کرده‌ایم کاستی‌ها را جبران کنیم… با گذشت بیش از یک سال از آغاز آموزش مجازی در کشور، احتمالا در آینده شاهد مجازی‌شدن بخشی از آموزش خواهیم بود و در آن وضعیت نیز باید بستر عادلانه برای استفاده همه اقشار جامعه از آموزش مجازی فراهم باشد و تغییر فرایند تخصیص تسهیلات برای آموزش مجازی می‌تواند این مسیر را هموار کند.«